Cilt: 1 Sayı: 1, 31.05.2021

Yıl: 2021

Araştırma Makaleleri

Ulusal ve uluslararası düzeyde Okul Öncesi ve İlkokul eğitiminde yapılmış bilimsel araştırmalar, incelemeler, derlemeler ve raporları akademik süzgeçten geçirdikten sonra yayınlamaktır.

Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi’nde (TEAD) Temel Eğitim kapsamına giren tüm disiplin alanlarına ilişkin bilimsel çalışmalara yer verilir. Dergiye gönderilen çalışmaların; araştırmaya dayalı olma, alana katkı sağlama, saha uygulamalarına ilişkin öneriler ortaya koyma, güncel olma, temel eğitim alanındaki yeni ve farklı gelişmeleri irdeleme gibi özelliklere sahip olmasına dikkat edilir. Ayrıca dergide yayınlanabilecek çalışmaların daha önceden başka yayın organlarında yayınlanmamış ya da yayımlanmak üzere kabul edilmemiş olması önemlidir. Kongreler, sempozyumlar, bilimsel toplantılarda sunulan bildirilerin dergiye gönderilmesi durumunda bu organizasyonların adı, yeri, tarihi mutlaka belirtilmeli, desteklenen bir çalışma ise, ilgili kurumun adı, projenin adı, tarih, sayı ve numara bilgilerine yer verilmelidir.

Yazım kuralları ve yazar rehberi için tıklayınız...

Makale Şablonu için tıklayınız..

Yayın Etiği

Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi’ndeki yayın süreçleri, bilginin objektif ve saygın bir şekilde gelişimine ve iletimine temel oluşturmaktır. Bu bağlamda Dergimiz, yayın etiği kapsamında tüm paydaşların aşağıdaki etik sorumlulukları taşımasını bekler. Bu sorumluluklar açık erişim olarak Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından yayınlanan rehberlere göre oluşturulmuştur.


Yazarların Etik Sorumlulukları

Yazar(lar), aşağıdaki etik sorumlulukları kabul eder:
- Gönderilen çalışmaların özgün olmalıdır.
- İçeriğe bilimsel yönden katkı sağlamayan kişiler, çalışmada yazar olarak belirtilmemelidir.
- Çıkar çatışması teşkil edebilecek durumlar ve ilişkiler gönderilen çalışmalarda belirtilmelidir.
- Değerlendirme süreçlerinde makalelere ait ham veri istenebilir. Yazar, istenen veri ve bilgileri yayın kuruluna sunmalıdır.
- Yazar(lar) kullanılan verilerin kullanım haklarına, araştırma/analizlerle ilgili gerekli izinlere ve deneklerin rızasının alındığını gösteren belgeye sahip        olmalıdır.
- Yazar(lar)ın dergi editörünü veya yayıncıyı bilgilendirme, düzeltme veya geri çekme işlemlerinde editörle işbirliği yapmalıdır.
- Başka bir dergide yayınlanmış çalışma Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi’ne gönderilemez.
- Yazar ekleme, yazar sırası değiştirme, yazar çıkartma gibi durumlar teklif edilemez.

Editörlerin Etik Görev ve Sorumlulukları

Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi editör ve yardımcı editörleri, açık erişim olarak Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından yayınlanan "COPE Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors" ve "COPE Best Practice Guidelines for Journal Editors" rehberleri temelinde aşağıdaki etik görev ve sorumluluklara sahip olmalıdır:

- Editörler gelen yazıları, yazarlarının etnik köken, cinsiyet, cinsiyet tercihi, tabiyet, dini inanış ya da politik felsefelerini dikkate almaksızın bilimsel içerik açısından değerlendirir.
- Gönderilen yazıların yayınlanması için adil bir çift kör eş değerlendirme süreci sağlarlar.
- Gönderilen yazı ile ilgili tüm bilgilerin yayınlanana kadar gizli tutulmasını garanti altına alırlar.
- Editörler yayının içeriği ve toplam kalitesinden sorumludur. Gerektiğinde düzeltme yayınlarlar.
- Editör; yazarlar, editörler ve hakemler arasında olabilecek herhangi bir çıkar veya rekabet çakışmasına olanak vermemelidir.
- Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi’nde hakem atamasında sadece Editör tam yetkiye sahip olup yazıların yayımlanması ile ilgili sonuç kararından da kendisi sorumludur.
- Sürekli olarak derginin gelişimini sağlamalıdır.
- Editörler, çalışmaların önemi, özgün değeri, geçerliliği, anlatımın açıklığı ve derginin amaç ve hedeflerine dayanarak olumlu ya da olumsuz karar vermelidir.
- “Kör Hakemlik ve Değerlendirme Süreci” mutlaka yayınlanmalı ve editörler tanımlanan süreçlerde yaşanabilecek sapmaların önüne geçmelidir.
- Editörler yazarlar tarafından kendilerinden beklenecek her konuyu ayrıntılı olarak içeren bir “Yazar Rehberi” yayınlamalıdır. Bu rehberler belirli zaman aralıklarında güncellenmelidir.
- Yazarlara açıklayıcı ve bilgilendirici şekilde bildirim ve dönüş sağlanmalıdır.

Hakemin Etik Sorumlulukları

- Hakemler gelen yazıları, yazarlarının etnik köken, cinsiyet, tabiyet, dini inanış ya da politik felsefelerini dikkate almaksızın bilimsel içerik açısından değerlendirir.
- Hakemler açısından; araştırma, yazarlar ya da destekleyiciler ile ilgili bir çıkar veya rekabet çakışması bulunmamalıdır.
- Hakem kararları nesnel olmalıdır.
- Hakemler yazar tarafından atıf yapılmamış, yayınlanmış ilişkili yayınları belirtmelidir.
- Gönderilen yazı ile ilgili tüm bilgilerin gizli tutulması ve yazar tarafından yapılan telif hakkı ihlali ve intihal durumlarının farkına vardığında Editöre bildirilmesi ile yükümlüdürler.
- Hakem, gönderilen bir yazının içeriğinin kendi bilimsel alanı ya da birikimi ile uyumsuz olduğunu düşündüğünde ya da hızlı bir değerlendirme yapamayacağı durumlarda Editörü bilgilendirmeli ve değerlendirme sürecinden affını istemelidir.
- Sadece uzmanlık alanı ile ilgili çalışma değerlendirmeyi kabul etmelidir.
- Tarafsızlık ve gizlilik içerisinde değerlendirme yapmalıdır.


Kişisel verilerin korunması

Editörler; değerlendirilen çalışmalarda yer alan deneklere veya görsellere ilişkin kişisel verilerin korunmasını sağlamakla yükümlüdür. Çalışmalarda kullanılan bireylerin açık rızası belgeli olmadığı sürece çalışmayı reddetmekle görevlidir. Ayrıca editörler; yazar, hakem ve okuyucuların bireysel verilerini korumaktan sorumludur.


Fikri mülkiyet haklarının korunması

Editörler; yayınlanan tüm makalelerin fikri mülkiyet hakkını korumakla, olası ihlallerde derginin ve yazar(lar)ın haklarını savunmakla yükümlüdür. Ayrıca editörler yayınlanan tüm makalelerdeki içeriklerin başka yayınların fikri mülkiyet haklarını ihlal etmemesi adına gerekli önlemleri almakla yükümlüdür. 


Şikayetler

Editörler; yazar, hakem veya okuyuculardan gelen şikayetleri dikkatlice inceleyerek aydınlatıcı ve açıklayıcı bir şekilde cevaplandırmalıdır.


Çıkar çatışmaları

Editörler; yazar(lar), hakemler ve diğer editörler arasındaki çıkar çatışmalarını göz önünde bulundurarak, çalışmaların yayın sürecinin bağımsız ve tarafsız bir şekilde tamamlamasını garanti eder.


Yayıncının Etik Sorumlukları

Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi kar amacı gütmez ve kamu yararına çalışır. Bu bağlamda yayıncının etik sorumlulukları şöyledir:
- Editörler, Dergimize gönderilen çalışmaların tüm süreçlerinden sorumludur. Bu çerçevede ekonomik ya da politik kazançlar göz önüne alınmaksızın karar verici kişiler editörlerdir.
- Bağımsız editör kararı oluşturulmasını taahhüt eder.
- Dergimizde yayınlanmış her makalenin mülkiyet ve telif hakkını korur ve yayınlanmış her kopyanın kaydını saklama yükümlüğünü üstlenir.
- Editörlere ilişkin her türlü bilimsel suistimal, atıf çeteciliği ve intihalle ilgili önlemleri alma sorumluluğuna sahiptir.

Etik Olmayan Bir Durumla Karşılaşıldığında,

Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi’nde yukarıda bahsedilen etik sorumluluklar ve dışında etik olmayan bir davranış veya içerikle karşılaşıldığında lütfen tead@marmara.edu.tr adresine e-posta yoluyla bildiriniz.

Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi (TEAD) ücretsiz bir dergidir. Yazarlardan ve okuyuculardan hiçbir ücret talep etmez.

Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi açık erişimli bir dergidir.

by-nc.png

The content of the Journal of Research in Elementary Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial- 4.0 International License.